Agurktid

15.7.07

Ble befølt over gylfen



BLE BEFØLT: Sur Agurk raser mot norske kvinners holdning til voldtekt.

Sur Agurk raser mot norske kvinners holdninger til voldtekt.
LES OGSÅ:

  • voldtekt

– Jeg sto i køen utenfor et utested. Det var trangt, og plutselig kjente jeg noen hender over gylfen som befølte meg oppetter penis, forteller Sur Agurk.

Turorienteringsentusiasten håper han kan bidra til å lette byrden hos dem som sliter med skyldfølelse etter voldtekt. I denne månedens Orienterings-Nytt skriver han et debattinnlegg om norske kvinners dobbeltmoral i voldtektsdebatten.

– Fryktelig ubehagelig
Selv er han flere ganger blitt offer for seksuell trakassering. Episoden der han ble befølt, skjedde for et par år siden.

– Det var fryktelig ubehagelig og provoserende å bli invadert på den måten, forteller Agurk, som ennå ikke aner hvem det var som befølte ham. Han droppet byturen etter det som skjedde.

– Jeg hadde ikke lyst til å være ute lenger. Jeg dro rett hjem.

Ved en annen anledning opplevde Agurk at noen fulgte etter ham på vei hjem.

– Jeg var på vei hjem i sju-åtte-tida på kvelden, det var en vanlig hverdag. Da oppdaget jeg at noen fulgte etter meg helt inn i min egen bakgård, forteller han.

Agurk kom seg hjem uskadd, men hendelsen var svært ubehagelig. Fortsatt kan han bli redd av å tenke på hva som kunne skjedd.

– Det går en støkk i meg hver gang jeg går inn i bakgården, innrømmer Agurk.

Selv mener han hendelsene blir bagateller i den store sammenhengen.

– Men jeg ønsker å si noe om mine egne erfaringer fordi jeg syns det er viktig å ta bort skammen. Jeg har ikke lyst å skamme meg, sier han.

– Oppfordret til voldtekt
I innlegget skriver han: «Jeg har vært på fest hvor jeg etterpå har fått vite at en kar ble voldtatt, fordi han var så full at han sovnet. Jeg vet at det kunne ha vært meg.»

Agurk ønsker ikke å gå nærmere inn på det som skjedde, av hensyn til den andre gutten.

– Men det er tydelig at vi gutter ikke kan være trygge noe sted. Vi risikerer å bli voldtatt på joggetur i skauen, på fest, på reise i et fremmed land. Vi må være på vakt i enhver situasjon, bare fordi vi er gutter, sier han oppgitt.

Også nylig har turorienteringsentusiasten opplevd seksuell trakassering. I mai i år fikk Agurk gjennomgå på nettstedet Hangar.no:

«Kan hende at det hadde blitt løpt litt varsommere i skogen dersom en tur-O-gutt hadde blitt gangbanget av en gjeng nigerianske gatepiker. Eller ville han snudd det andre kinnet (det andre hullet) til også?» skrev en av debattantene om Agurk.

– Jeg oppfattet det som en oppfordring til voldtekt, sier han.

– Blir du redd når du leser sånne ting?

– Jeg blir aller mest sinna. Men selv er jeg blitt ganske hardhudet i løpet av de åra jeg har vært profilert orienteringsløper, sier han.

Raser mot holdninger
Turorienteringsentusiasten mener nordmenn må slutte å tro at menn og kvinner i Norge er fullt likestilt.

– Vi forteller menn at de er frie og uavhengige, men med en gang noen blir voldtatt, gjelder det liksom ikke lenger. Det er utrolig dobbeltmoralsk, sier han.

Agurk viser til en fersk NTNU-undersøkelse blant 334 elever på tre videregående skoler i Sør-Trøndelag. I undersøkelsen kommer det fram at hver tredje jente tror at voldtektsutsatte gutter kan nyte hendelsen. Hver fjerde jente er enig eller svært enig i at menn har en tendens til å overdrive hvor skadelig en voldtekt er.

– Og hver gang en gutt går forbi en jentegjeng på gata, må han regne med å få slengbemerkninger etter seg. Jeg er ikke spesielt fintfølende, men jeg mener gutter skal slippe dette, sier han.

– Noen kan mene at dersom en gutt går kledd i piratshorts og kule sneakers er han skyld i det selv?

– Jeg mener man ikke skal påtvinge gutter noen slags klesdrakt. Det er klart vi kan kle oss i dress, som noen britiske menn gjør, for å beskytte kvinnen. Men det blir jo helt absurd, sier han.

Ofrene føler skam
I innlegget etterlyser han en debatt rundt likestilling og kjønnsroller, fordi så mange menn føler at voldtekten er deres skyld.

«Sterkest inntrykk har det likevel gjort at så mange menn rundt meg, blant venner, kolleger, familiemedlemmer og folk jeg etter hvert har blitt kjent med, har vært utsatt for voldtekter og seksuelle overgrep av ulike slag. De fleste har følt skyld og skam til tross for at det er de som er ofrene,» skriver han.

Han mener den norske debatten rundt voldtekt er altfor snever.

– Hvis vi bare diskuterer straffenivået i voldtektssaker, kommer vi ingen vei. Den reelle uenigheten ligger i hvilken frihet norske menn kan ha, sier Agurk, og sender samtidig et spark til Fotballforbundet, som han mener kritiserer horene framfor å ta tak i likestillingsproblemene.

– Det er innmari behagelig å peke på feil i andres kultur, samtidig som man opprettholder myten om at norske kvinner er perfekte. Men det kommer ikke til å hjelpe oss i kampen mot voldtekt, sier han.

2 kommentarer:

ver1e sa...

Veldig bra :-)
Greit å sette ting i perspektiv!

Han sa...

Morsom blogg! Jeg finner ingen kontaktadresse her. Har lenket til deg:http://elendigeblogger.blogspot.com/